Resepi nasi goreng cili padi

resepi asal dari blog kak julie...

Nasi Goreng Cili Padi versi kak Hudd =)

Bahan-bahan:-

  • Nasi 4 cawan
  • Cili padi segenggam atau ikut tahap tahan pedas korang
  • Bawang merah 3/4 biji
  • Bawang putih 4 biji
  • Ikan bilis 2 genggam
  • limau sambal 10 biji
  • tomato besaq 1 biji
  • sayur2
  • daging/ayam etc
  • Telur 2 biji
  • Garam secukup rasa
  • Minyak masak 1/3 cawan

Cara-caranya:-
  1. Tumbuk bawang merah, bawang putih dan cili padi sehingga lumat. Masukkan garam kasar dan tumbuk.
  2. Ikan bilis direndam seketika dan ditumbuk sedikit. Tidak terlalu lumat.
  3. Di dalam kuali, tumiskan semua bahan-bahan yang telah ditumbuk termasuklah ikan bilis.
  4. Goreng dengan api sederhana besar sehingga bahan tumis agak garing.*then aku masuk tomato hiris dadu, the air perahan 10 bijik limau sambal... aku suka pedas2 masam!
  5. Masukkan nasi dan kacau rata.
  6. Cuba rasa nasi, jika kurang masin, boleh tambahkan garam halus.
  7. Bila nasi dah sekata dengan bahan tumis, masukkan 2 biji telur.
  8. Kacau sekata.
  9. Teruskan menggoreng sehingga kering.
  10. Sedia untuk dihidangkan.


P/s: *aku alter versi nyer hihi...Aku xmasuk telur terus dlm nasi... aku suka telur mata goyang hihi
confirm la aku taruk daging ayam udang n seangkatan dgn nya kalau ada la kan... 

Comments

Popular posts from this blog

Cosway revitalisor